
Η Chiara Ferragni, μία από τις πιο ισχυρές προσωπικότητες της ψηφιακής εποχής, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια δικαστική υπόθεση που απειλεί να κλονίσει την εικόνα και την αυτοκρατορία που έχτισε τα τελευταία 15 χρόνια.
Στην πρώτη της παρουσία στο δικαστήριο του Μιλάνου, η εισαγγελία ζήτησε ποινή φυλάκισης έως και 20 μηνών για την υπόθεση που έχει γίνει γνωστή ως «Pandoro-gate».
Η υπόθεση ξεκίνησε από τη χριστουγεννιάτικη συνεργασία του 2022 με την εταιρεία Balocco, όπου ειδικές συσκευασίες pandoro έφεραν το όνομα της Ferragni και παρουσιάστηκαν ως προϊόντα με φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Το κοινό θεωρούσε πως μέρος των πωλήσεων θα κατευθυνόταν στο παιδιατρικό νοσοκομείο Regina Margherita του Τορίνο. Ωστόσο, σύμφωνα με την έρευνα των ιταλικών αρχών, η μόνη δωρεά ήταν μία προκαθορισμένη προσφορά 50.000 ευρώ που είχε πραγματοποιηθεί πριν καν ξεκινήσει η καμπάνια.
Οι εισαγγελείς κάνουν λόγο για δημιουργία παραπλανητικής εντύπωσης, επισημαίνοντας ότι οι εταιρείες της Ferragni φέρεται να αποκόμισαν κέρδη άνω των 2,2 εκατ. ευρώ από τις συνεργασίες αυτές. Ήδη το 2023, η Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού είχε επιβάλει πρόστιμα άνω του ενός εκατομμυρίου για παραπλανητικές πρακτικές, ενώ η Ferragni είχε καταβάλει 3,4 εκατ. ευρώ για να κλείσει διοικητικά το θέμα των pandoro και των πασχαλινών αυγών.
Η ίδια, μιλώντας μετά την ακρόαση, υποστήριξε ότι «πάντα ενήργησε καλόπιστα» και ότι κανείς δεν επωφελήθηκε εις βάρος της φιλανθρωπίας. Η επόμενη συνεδρίαση έχει οριστεί για τις 19 Δεκεμβρίου, με την απόφαση να αναμένεται στις αρχές του 2026.
Παρά το ενδεχόμενο ποινής, νομικοί κύκλοι στην Ιταλία θεωρούν εξαιρετικά απίθανο να οδηγηθεί η Ferragni στη φυλακή. Σε υποθέσεις οικονομικού χαρακτήρα, χωρίς προηγούμενες καταδίκες, το ιταλικό σύστημα συνήθως καταλήγει σε:
– χρηματικά πρόστιμα
– αναστολή ποινής
– συμβιβασμούς
– κοινωνική εργασία ή εξαγορά ποινής
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Για να υπάρξει πραγματική φυλάκιση, θα έπρεπε να αποδειχθεί δόλος μεγάλης κλίμακας και σημαντική οικονομική ζημία σε βάθος χρόνου, κάτι που μέχρι στιγμής δεν προκύπτει δημοσίως. Επιπλέον, η υπόθεση έχει έντονη επικοινωνιακή και πολιτική διάσταση, καθώς η Ferragni αποτελεί σημαντικό «brand» για την Ιταλία.
Πέρα όμως από τη νομική πλευρά, η υπόθεση αγγίζει ένα ευρύτερο ζήτημα: την ευθύνη των influencers όταν η προσωπική εικόνα τους μετατρέπεται σε προϊόν. Η ισορροπία ανάμεσα στη φιλανθρωπία και στο marketing παραμένει θολή, δημιουργώντας ερωτήματα για διαφάνεια και αξιοπιστία.
Το αποτέλεσμα της δίκης δεν θα επηρεάσει μόνο την ίδια, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο το κοινό και οι θεσμοί θα αντιμετωπίζουν στο μέλλον τη δύναμη των social media. Για την ώρα, η Ferragni ζει περισσότερο ένα δικαστικό θρίλερ παρά μια λαμπερή fashion στιγμή. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν η αυτοκρατορία της θα αντέξει ή αν αυτό θα αποτελέσει το σημείο καμπής στη μέχρι τώρα κυριαρχία της.



