Τα εγκαίνια ολοκληρώθηκαν και το μετρό της Θεσσαλονίκης μπήκε στις ράγες με κάθε επισημότητα. Πλήθος κόσμου περίμενε έξω από τους σταθμούς του μετρό για να επιβιβαστεί στα δρομολόγια της πρώτης μέρας της λειτουργίας αυτού του τόσο σημαντικού έργου για την πόλη.
Στις 13.30 της 30ης Νοεμβρίου 2024 παραδόθηκε το μετρό στους πολίτες. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέδωσε το πολύπαθο έργο 38 χρόνια μετά σηματοδοτόντας μια ιστορική μέρα για την πόλη της Θεσσαλονίκης,
Μετά την τελετή εγκαινίων, ο πρωθυπουργός πάτησε κουμπί στην αίθουσα Ελέγχου, στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, σε μια ιστορική στιγμή για την πόλη.
Με το πάτημα του κουμπιού ξεκίνησαν να ανοίγουν οι μπάρες και στους 13 σταθμούς του μετρό για να μπορέσει ο κόσμος να επιβιβαστεί σε αυτό. Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό κι έκαναν τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη του μετρό ενώ οι πολίτες αναμένεται να επιβιβαστούν στον επόμενο ο οποίος θα ερχόταν 20 λεπτά μετά την αναχώρηση του συρμού που επιβιβάστηκε ο πρωθυπουργός.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει: 13 σύγχρονους Σταθμούς, 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων, μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση, αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία, σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
«Το είπαμε, το κάναμε»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκινώντας την ομιλία του είπε: «Αυτή η μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια σήμερα άλλωστε μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το ίδιο το Μετρό, το πιο σύγχρονο έργο της Ευρώπης όπως αξίζει στην Θεσσαλονίκη».
«Να που έγινε»
Αναφέρθηκε επίσης στις αμφιβολίες που υπήρχαν τονίζοντας ότι είναι «ένα έργο χειροπιαστό το οποίο είμαι σίγουρος ότι πολλοί στην πόλη μέχρι την τελευταία στιγμή δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να όμως που έγινε. Για να το πω διαφορετικά: Το είπαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και όλης της Ελλάδας».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε για ένα έργο που θα διευκολύνει την μετακίνηση των πολιτών και τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε το έργο και ειδικά όσον αφορά στον σταθμό Βενιζέλου είπε: «Θέλαμε παράλληλα όπως ήταν υποχρέωσή μας να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος».
«Όλοι αναγνωρίσαμε τη σημασία που η επέκτασή του θα φέρει αναβαθμίζοντας την ζωή στις συνοικίες από τις οποίες θα περνά. Και με την ευκαιρία αυτή να επαναλάβω κι εγώ με τη σειρά μου και να κρατήσω τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου ότι η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη το Νοέμβριο του 2025 και βέβαια να επαναλάβω την προσωπική μου δέσμευση ότι το Μετρό θα επεκταθεί και στην δυτική Θεσσαλονίκη όπως έχουμε πει επανειλημμένως».
«Να αφήσουμε πίσω μας τις παθογένειες»
Ο πρωθυπουργός σχολιάζοντας τα όσα προηγήθηκαν της κατασκευής του Μετρό και την εμπειρία που αποκόμισε ο ίδιος και οι συνεργάτες του είπε:
«Αυτή η πολυετής, δεκαετής εμπειρία της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης σε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της Ελλάδος που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας. Της γραφειοκρατίας, της πολιτικής ατολμίας, των καθυστερήσεων που ανέβασαν το κόστος κατασκευής γύρω στα 3 δις ευρώ. Αλλά και τη χώρα της κομματικής μικρότητας, της μιζέριας, των εύκολων συνθημάτων. Είμαι σίγουρος ότι πολλοί συμπολίτες μας είχαν καλοπροαίρετες επιφυλάξεις και σήμερα πιστεύω ότι όταν θα δουν το αποτέλεσμα της εργασίας μας θα αλλάξουν γνώμη. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα αρχαία της Θεσσαλονίκης και αυτή είναι μια διπλή απάντηση στους δισταγμούς και στην καχυποψία κάθε Θεσσαλονικιού απέναντι στα πολλά λόγια που άκουγε επί χρόνια. Το νιώθω και επειδή νιώθω πως στέρεψαν και τα λόγια απαντώ με το χειροπιαστό γεγονός το οποίο γιορτάζουμε σήμερα ένα ορόσημο που ελπίζω να γίνει μια στέρεη γέφυρα αλήθειας και εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών.