TRUE STORIES

Πως ένα άγαλμα της μυθολογικής Μέδουσας έγινε σύμβολο φεμινισμού

Πως ο μύθος διδάσκει ένα αληθινό μάθημα σήμερα
Γράφει η ΝΕΛΗ ΣΤΑΘΑΚΙΔΟΥ
Πως ένα άγαλμα της μυθολογικής Μέδουσας έγινε σύμβολο φεμινισμού

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρόσφατα ήρθε στο επίκεντρο της δημοσιότητας το άγαλμα του Luciano Garbati με το όνομα «Μέδουσα με το κεφάλι του Περσέα», στο οποίο αναπαριστάται η γνωστή από την ελληνική μυθολογία Μέδουσα να κρατά από τη μια το κομμένο κεφάλι του Περσέα και από την άλλη ένα σπαθί. Το άγαλμα βασίζεται σε μια ανατρεπτική εκδοχή του αρχαίου μύθου, ενώ 10 χρόνια μετά την δημιουργία του έγινε το σύμβολο της νίκης των θυμάτων σeξουαλικών επιθέσεων.

Μάλιστα, τοποθετήθηκε στη Νέα Υόρκη, απέναντι από το δικαστήριο που καταδίκασε τον Harvey Weinstein για όλα τα σeξουαλικά αδικήματα που διέπραξε εις βάρος δεκάδων γυναικών τα περασμένα χρόνια.

Ο καλλιτέχνης αυτού του γλυπτού όμως, σίγουρα δεν είχε φανταστεί ότι το έργο του θα γίνει το σύμβολο του κινήματος  #MeToo που ξέσπασε τα τελευταία χρόνια και έφερε στο φως πολλές μαύρες ειδήσεις για τις γυναίκες και τον σeξισμό που αρκετές φορές φτάνει σε ακραίες μορφές. Σκοπός του Garbati, ήταν να προσεγγίσει την Μέδουσα από την γυναικεία της πλευρά και να αντιστρέψει τον γνωστό μύθο με τον Περσέα.

Η επιλογή του αγάλματος για αυτήν τη θέση απέναντι από το δικαστήριο, στα πλαίσια του προγράμματος Art in the Parks, έγινε σύμφωνα με τους υπεύθυνους, επειδή αυτός ο μύθος «επικοινωνεί μέσα στις χιλιετίες το μήνυμα ότι αν μια γυναίκα βιαστεί, το φταίξιμο είναι δικό της».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με τον αρχαιοελληνικό μύθο, η Μέδουσα βιάζεται από τον Ποσειδώνα στον ναό της Αθηνάς και οργισμένη η Αθηνά, για να την τιμωρήσει, μεταμορφώνει τα μαλλιά της σε φίδια, ενώ το βλέμμα της μεταμορφώνει όποιον άντρα την κοιτάζει σε πέτρα. Η ίδια όμως δεν τιμωρεί ποτέ τον Ποσειδώνα για το αδίκημα του και τελικά, ήρωας αναδεικνύεται ο Περσέας, που κόβει το κεφάλι της και το χρησιμοποιεί σαν όπλο για να πετρώνει τους αντιπάλους του.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

This Medusa statue from a decade ago has become #MeToo art. Luciano Garbati’s sculpture — “Medusa With the Head of Perseus,” an inversion of the centuries-old myth — was reimagined as a symbol of triumph for victims of sexual assault, when it was unveiled in Lower Manhattan, just across the street from the criminal courthouse on Centre Street. Garbati was inspired by a 16th-century bronze: Benvenuto Cellini’s “Perseus With the Head of Medusa.” In that work, a nude Perseus holds up Medusa’s head by her snaky mane. Garbati conceived of a sculpture that could reverse that story, imagining it from Medusa’s perspective and revealing the woman behind the monster. In his application to the city’s Art in the Parks program, he noted that Medusa had been raped by Poseidon in the Temple of Athena, according to the myth. As punishment, Athena turned her wrath on Medusa, transforming her hair into snakes. The application stated that the story had “communicated to women for millennia that if they are raped, it is their fault.” At Tuesday’s unveiling in the park, Garbati talked about the thousands of women who had written to him about the sculpture. Many saw the image as cathartic, he said. But for some, the sculpture did not quite meet the moment. As news about the sculpture’s planned installation spread, activists and observers on social media wondered why a piece of art meant to honor the #MeToo movement — which was animated, in large part, by an outpouring of personal stories from women — was created by a man. One backer said men need to be a part of the conversation. Tap the link in our bio for more on how others weighed in. Photo by @jeenahmoon

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη The New York Times (@nytimes) στις

Σε αυτό το έργο όμως, η Μέδουσα σκοτώνει τον Περσέα και ουσιαστικά παίρνει την δικαιοσύνη που της αντιστοιχεί. Το εν λόγω άγαλμα άρχισε να γίνεται viral ήδη από το 2018, όταν το κίνημα #MeToo ήταν στην επίκεντρο της επικαιρότητας και στα πρόσφατα αποκαλυπτήρια της νέας του θέσεις, όπου και θα παραμείνει μέχρι τον Απρίλιο του 2021, ο Garbati ανέφερε ότι έλαβε χιλιάδες μηνύματα από γυναίκες που του έλεγαν ότι βλέπουν την Μέδουσα του ως μια μορφή κάθαρσης.

Υπάρχουν όμως και εκείνοι που δεν συμφωνούν με την επιλογή της Μέδουσας ως εκπρόσωπο της αίσθησης δικαίωσης των θυμάτων σeξουαλικής βίας, σύμφωνα με άρθρο των  New York Times, καθώς πολλοί αναρωτιούνται πως γίνεται να επιλέχθηκε ένα έργο που φτιάχτηκε από άντρα, ενώ άλλοι αναφέρουν ότι θα έπρεπε εκείνη να κρατά το κεφάλι του βιαστή της, Ποσειδώνα. Επιπλέον, πολλοί διαφωνούν με το ότι η Μέδουσα απεικονίζεται εδώ ως μια όμορφη γυναίκα, με γuμνό σώμα, ενώ στην μυθολογία αναφέρεται ως τέρας.

Ο Garbati, από την πλευρά του απαντά ότι νιώθει ιδιαίτερη τιμή που το δικό του άγαλμα επιλέχθηκε ως σύμβολο και ότι αυτό το project τον έκανε να συνειδητοποιήσει ότι και ο ίδιος προέρχεται από μια πατριαρχική κοινωνία που τον έχει επηρεάσει.

Τέλος, όσον αφορά την γυναικεία μορφή της μέδουσας, ο ίδιος δηλώνει ότι από τον 5ο αιώνα π.Χ. και έπειτα, είχε αρχίσει να αλλάζει η ιδέα της εικόνας του τέρατος που εκείνη είχε και να παίρνει μια πιο γυναικεία υπόσταση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Περισσότερα Θέματα Think
6 / position1: 636 / position2: 1324
× PINK.GR
ΑΡΧΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
GET CONNECTED
Nextweb